Laatste update 16•03•2021

Online shoppen: uw rechten en plichten als consument

ONLINE SHOPPING

Online shoppen: uw rechten en plichten als consument

Het digitale tijdperk vordert in deze tijden sneller dan ooit. Dit zorgt voor veel ontwikkelingen, met name voor het internet. De manier waarop wij als consumenten producten aanschaffen verandert ook dankzij de verdere ontwikkelingen. Vroeger was het namelijk zeer gangbaar om producten in fysieke winkels aan te schaffen. Dit was de norm, maar dit is steeds verder doorontwikkeld. Tegenwoordig geldt juist het omgekeerde: het is nu meer gangbaar om online te shoppen dan in een fysieke winkel.

Online shoppen heeft dan ook meer voordelen tegenover shoppen in een fysieke winkel. Een van die voordelen behelst de kostprijs van de producten. In de regel betaal je veel minder geld voor een product in een webwinkel dan in een fysieke winkel. De reden hiervoor is dat een webwinkel veel minder kosten hoeft te maken dan een fysieke winkel. Ze hebben namelijk minder personeel nodig en vaak ook niet een groot pand. Ze besparen dus op arbeidskosten en op huur. Bovendien is het natuurlijk gemakkelijk om online producten aan te schaffen. Enerzijds bespaar je tijd, maar bovendien ook reiskosten. Maar er zitten ook nadelen aan online shoppen. Want hoe weet je of het wel betrouwbaar is? En kun je wel altijd retourneren? Vaak heb je geen zicht op de locaties, dus vinden mensen dit eng. In dit artikel meer over je rechten en plichten als consument.

Online shoppen en retourneren

Veel mensen vragen zich af wat hun rechten en plechten zijn als het gaat om online shoppen. Er zijn namelijk een aantal verschillen te constateren tussen retourneren in fysieke winkels en online winkels. Bij fysieke winkels komt retourneren minder vaak voor. De reden hiervoor is dat je als consument al kunt zien hoe het product eruit ziet. De kans dat je dan een foutieve keuze maakt is aanzienlijk kleiner. Daarbovenop komt ook nog eens het feit dat je gemakkelijker kunt retourneren. Je gaat simpelweg terug naar de fysieke winkel, met je bon uiteraard, en levert het product weer in. Dan krijg je je geld terug. Maar hoe zit het nu met online shoppen? Wat zijn de regels daaromtrent? Tegenwoordig hebben webwinkels betere service als het gaat om retourneren. Ze nemen bijvoorbeeld de verzendkosten uit handen, of ze leveren een doos waardoor je gelijk kunt retourneren. Zo loop jij als consument geen enkel risico. Let wel: niet elke webwinkel biedt deze mogelijkheid.

Retourneren: je rechten en plechten

Laten we even een praktische situatie als voorbeeld geven. Stel je voor je hebt je product binnengekregen. Je pakt hem uit en het blijkt dat je toch niet helemaal tevreden bent over dit product. Wat kun je dan doen? Allereerst moet je nagaan wat voor soort product het is. Daar moeten we dus een duidelijk onderscheid in maken. Enerzijds heb je kant en klare producten, anderzijds meer specifieke producten. Voor beide soorten producten gelden andere regels.

Kant en klare producten

Koop je een kant en klaar product? Dan heb je in de regel altijd 14 dagen bedenktijd om dit product te retourneren. Het voordeel is ook: je hoeft geen geldige reden te geven om het product te retourneren. Het product hoeft dus niet kapot te zijn. Zonder geldige opgaaf van reden heb je 14 dagen bedenktijd. Gaat het product echter na 14 dagen kapot, dan kun je meestal alsnog wel retourneren. Daarna val je namelijk onder de garantievoorwaarden. Let wel: de garantievoorwaarden kunnen per webwinkel verschillen. Hier is namelijk geen algemene regel voor, zoals wel het geval is met de 14 dagen bedenktijd voor de kant en klare producten. Veel online winkels hebben een het beleid omtrent retourneren duidelijk op de website opgenomen. Dit geldt echter niet voor elke webwinkel. Staat dit er niet op, dan kun je de webwinkel een mail of brief sturen. Daarin geef je aan dat je van het product afziet en deze wil retourneren.

Na het versturen van deze brief heb je nog 14 dagen de tijd om het te retourneren. De webwinkel heeft dan 14 dagen de tijd om het bedrag terug te storten. Let wel: de verkoper heeft wel het recht om te wachten, tot het product is geretourneerd, met het terugstorten van het geld. Daarnaast heeft de verkoper ook het recht om verzendkosten voor het retourneren in rekening te brengen. Dit mag echter alleen als de verkoper dit vooraf aan je heeft doorgegeven. Het mag dus niet zomaar.

Geen bedenktijd?

Er zijn echter ook uitzonderingen op deze regel. Producten waarbij je geen bedenktijd hebt en die je in principe niet, zonder reden, mag retourneren. Dit zijn veel diverse producten. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan producten die je aanschaft in automaten. Deze kunnen niet geretourneerd worden. Dit zijn echter vaak niet de duurste producten, dus dat is ook niet zo'n probleem. Wat ook niet zonder reden geretourneerd mag worden: producten die speciaal voor je zijn gemaakt. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan naamkaartjes of andere zaken die speciaal op jou van toepassing zijn. Let wel: het gaat dan om een deugdelijk product. Blijkt bijvoorbeeld dat er een fout in de naamkaartjes staat. En is deze fout niet te wijten aan jou als consument? In die gevallen kun je het product wel retourneren binnen 14 dagen. Het gaat puur om deugdelijke producten waar in principe niets mis mee is. Ook producten die snel kunnen bederven mogen niet worden teruggestuurd. Denk daarbij aan vleesproducten, maar bijvoorbeeld ook een bos bloemen.

Korting via Familycard

Natuurlijk wil jij je online producten tegen een scherpe prijs aanschaffen. Niemand wil immers te veel geld betalen voor zijn producten. Gelukkig is korting op veel producten mogelijk dankzij Familycard. Met deze kaart kun je altijd profiteren van een aangename korting. Zeker op de lange termijn is dit erg voordelig voor je portemonnee.

Word nu gratis lid van onze family en ontvang een welkomstbonus van 500(€5)