Zes hacks om in 2021 je sportdoel te bereiken

Met de eindejaarsperiode in zicht komen ook de goede voornemens weer op de proppen. Wil jij in 2021 je grenzen verleggen en eindelijk die marathon lopen of die sportprestatie behalen waar je al zolang van droomt? Met deze zes hacks geïnspireerd op de coaching sessies van topbrand Nike mag jij volgend jaar je sportdoel afstrepen met een dikke fluostift!

Nike Black Friday

 

1. Positieve peptalk

Yes you can do it! Tuurlijk kan jij dat, maar je moet er natuurlijk zelf in geloven. Positieve affirmaties zorgen voor een betere trainingservaring  en volgens een artikel in ‘Sports Medicine’ zou het zelfs je atletisch uithoudingsvermogen verbeteren. Spreek tegen jezelf, maar houd het realistisch en wees eerlijk. Het is beter om te zeggen: “Het zal lastig worden, maar vandaag let ik extra op mijn houding”, dan “Ik moet en zal het dertig minuten volhouden vandaag”. Ontwikkel een eigen mantra om je te blijven motiveren en heb je echt zin in een shout out? Doen! Unleash your inner tiger!

2. Visualisatie

Door je een echt beeld te vormen van de prestatie die je wilt neerzetten, bereid je je geest als het ware voor op de werkelijke ervaring. Laat je fantasie de vrije loop gaan en probeer aandacht te schenken aan de kleinste details op het moment dat je je sportactiviteit neerzet. Dat geeft niet alleen boost aan je zelfvertrouwen, maar je voelt je ook beter voorbereid. Het hoeft echter niet allemaal picture perfect te zijn. Visualiseer ook dingen die fout kunnen lopen. Zo zal je elke situatie beter onder controle hebben.

 

 3. Stick to the goal

Om echt voluit voor je doel te gaan, is het belangrijk om voor jezelf uit te maken waarom je dit wilt doen. Zal het behalen van deze prestatie je voldoening geven en zal je trots zijn op jezelf? Als je dat kan invullen, zal het ook eenvoudiger zijn om je te motiveren en iets harder te werken om je streefdoel te bereiken.

4. Zet door!

Je trainingen zullen niet altijd verlopen hoe je het wil. Een uitgelopen meeting of een zieke peuter zullen misschien ook wel eens roet in het eten gooien, maar ‘be a braveheart’! Laat Murphy geen grip op je krijgen en zoek naar creatieve oplossingen om bijvoorbeeld je trainingsmoment op een ander tijdstip in te plannen. Werk desnoods met kleinere doelen als dat beter lukt voor jou, maar geef niet op! Je bent zo goed bezig. Lees ook hier hoe je je Mojo op peil houdt.

5. Definieer een routine/een gewoonte

Men zegt dat het 21 dagen duurt om je een gewoonte eigen te maken. Stippel daarom een routine uit om je trainingen op regelmatige basis in je dagelijks leven in te lassen. Een ander trucje is om je trainingsmoment te koppelen aan een vaste gewoonte die je nu al hebt. Leg bijvoorbeeld je sportoutfit ’s avonds al klaar op een goed zichtbare plaats zodat je ’s anderendaags meteen na het werk een training of work-out kan afwerken. Kies opvallende kleuren voor je sporttenue. Zo trekken je sportkleren nog eens extra de aandacht.

6. Stap voor stap

Rome is niet in één dag gebouwd en dat geldt ook voor je sportdoel. Het gaat hier niet om een quick win, maar effectief om een doel dat je wil halen en daarvoor zijn verschillende stappen nodig. Door de aanloop naar je prestatie in kleinere tussendoelen te verdelen, maak je het voor jou helder en haalbaar. Zo groeit niet alleen je motivatie, maar krijg je extra energie van de kleine (tussen)successen die je bereikt en kom je beetje bij beetje dichter bij het ultieme doel dat je uiteindelijk voor ogen hebt.

En natuurlijk….

… een sportoutfit die je als gegoten zit en helemaal past bij je persoonlijkheid is key om je sportprestaties in stijl af te ronden. Nike heeft dat helemaal begrepen. Als toonaangevend sportbrand ontwerpt Nike sportkledij en -schoenen die goed zitten en er tegelijk trendy uitzien. Speciaal voor Black Friday heeft Nike een bestsellerscollectie samengesteld die je nu kan scoren met een fikse korting.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top